Wij hebben op enig moment met Bluepond een proef uitgevoerd om te beoordelen of zij in staat zouden zijn om uitgevallen klantopdrachten te verwerken. Mede vanwege het feit dat KPN van oudsher veel producten en variaties aan haar klanten biedt, is het in sommige gevallen lastig om een klantverzoek goed vast te leggen in de betreffende ordersystemen.
Medewerkers die goed zicht hebben op de juiste uitvoering zijn vaak goed getraind en geroutineerd maar wel schaars. Bluepond heeft ons geholpen om die schaarste aan personeel te verhelpen door robots te bouwen. In een periode van 24 weken tijd heeft Bluepond 32 verschillende robots gebouwd. Deze robots -wij noemen ze intern "Robbie de Robot"- voeren de opdrachten exact volgens de instructies uit én zorgen er voor dat de klant op tijd antwoord dan wel de bestelling in huis krijgt. Zelfs een heel succesvolle marketingactie die een piek aan bestellingen geeft is voor Bluepond geen probleem. De robots zijn in een recordtempo door het aantal aanvragen heen en voorkomen zo achterstanden en overwerk.
KPN is met veel energie bezig om de verschillende systemen te integreren tot één omvattend ordersysteem. De weg daar naar toe vergt logischerwijs wel de nodige tijd. Bluepond helpt ons om in deze migratieperiode zorg te dragen voor zaken die tussen wal en schip dreigen te vallen. De snelheid waarmee de robots kunnen worden ontwikkeld en de hoge flexibiliteit waarmee de vele veranderingen worden aangebracht is verbluffend en is een zegen voor klant en betrokken personeel.
Onlangs heb ik nog aangegeven dat degene die Bluepond heeft binnengebracht bij KPN alsnog een maand vrij verdient.
Manager CCC Back Office
Koninklijke KPN N.V.